Waarom de carbid vergasser ?
Omdat we dan werken met puur acetyleengas, de bussen blijven schoon en we krijgen een betere knal.
UITLEG VAN DE TEKENING
A. Is een afsluitbare vergaspot, liefst één met zo’n stronttank klem. Neem een goed hersluitbaar drukvat! Wij gebruikten in de eerste instantie een verfblik, maar de rubberen ring verdween, zoals de zon achter de horizon. Dit heeft ons de eerste keer veel tijd en energie gekost. Pleur hier vervolgens een beste laag water in samen met het carbid. Het carbid komt geheel onder water te liggen en gaat vergassen. Het gasvoorraadvat kan je klein of heel groot maken, hangt een beetje van de “doelstelling” af. Je kan dus een oude jerrycan nemen of zoals wij, een afgedankt shell-vat gebruiken. Maak in dit vat aan de bovenkant een rond gat, steek hierin een ronde buis, regenpijp formaat of zoiets liefst van staal. Deze regenbuis moet je in het vat steken, net niet tot op de bodem, of je maakt wat inkepingen aan het eind, waardoor je hem wel op de bodem kunt zetten. Las de pijp vast aan de bovenkant van het voorraad vat.
Maak de las aan de regenpijp in het onderste vat gas- en waterdicht; neem van ons aan: maak het waterdicht en check dit voor 31 december 🙂
Bovenop deze regenpijp zet je bijv een grote emmer, of het tweede shell-vat… Op de bodem van dit vat maak je ook weer een gat zo groot als de regenpijp. Plaatst dit vat over de regenpijp heen en dicht hem goed af.
HET PRINCIPE
Het carbid vergast in vat A en gaat via slang D naar je gasvoorraad vat. Als je hier een afsluiter tussen plaatst, let dan op dat deze open staat wanneer nodig!!
De beginpositie is BE links van de hardlijn. Het gearceerde is water, het gespikkelde is gas. Dus het onderste vat moet worden gevuld met ordinair water. Het gas uit A drukt het waterniveau B naar het niveau van C. Het water wordt daardoor naar boven gedrukt tot niveau F. Komt er nog meer gas dan C, zal dit (als alles goed gaat) via de regenpijp naar de buitenlucht borrelen, dus niet roken boven het gasvoorraad vat.
Als de positie CF is gecreëerd kan m.b.v. slang G en afsluiter H het gas worden afgetapt in de bus. De ideale hengst kan worden herhaald, omdat je via het niveau verschil EF precies kunt nagaan hoeveel gas je in de bus drukt. De afsluiter kan een gewone ½ duims kraan zijn met wat slangklemmen.
De verbindingen van de slangen aan de bus etc. kan je maken door een M16 bout in het centrum door te boren met 8 mm ofzo. Een 16 mm gat in de het vat boren, M16 bout van binnen naar buiten steken en de slang op de M16 draad klemmen met een slangklem. Wel wat siliconen tussen klaaien. Test dit geheel voordat je hem in produktie neemt 🙂
Veel succes !!
Met dank aan carbidgoeroe Richard K. te Diever
Tegelijk met het RooiKanon in 2004, hadden we onze eerste vergasser gemaakt van Shell-vaten. Deze had nogal wat kinderziektes.
De voorbereidingen van onze eerste carbid-vergasser staan tussen de plaatjes van de RooiKanon.
Vele workarounds waren nodig, om deze in 2004 aan de praat te houden. Hieronder zie je de eerste carbidvergasser uit 2004:
In 2005 moesten we wel een nieuwe vergasser bouwen, dit hadden we dan ook gedaan, zie onderstaande foto’s.
Uiteindelijke resultaat:
En nogmaals de carbid vergasser van 2005, maar nu met een zeer handige update: een doorzichtig buisje/waterpijp, zodat je de hoogte van het water kan zien. En dus weet hoeveel carbidgas onder in het vat zit!
P.S. Eerder klommen we altijd op de ladder om te zien hoe hoog het water in het bovenste vat stond.
Als je een kleurtje aan het water toevoegt (zoals bij ons rood) kan je het nog beter zien… Handig he? Pikken maar dit idee 🙂